Kultainen koodi

.NET-osaajan ajatuksia paremmasta koodailusta

Code combat – ohjelmointia nuorille

Halusin antaa maistiaisen 9-vuotiaalle pojalleni ohjelmoinnista, mutten tylsän ”Hello World!”-tekstin muodossa. Onneksi löysin Code Combat -jutun.

Kyseessä on peli, jossa hahmo liikkuu ohjelmoimalla. Oletuskielenä käytetään pythonia, mikä näyttää hyvin läheisesti puhutulta kieleltä. Toki tässä pienenä sivujuonteena olimomainen toteutus, koska tämän pelin mekaniikka vaatii sitä. Kuvakaappauksissani näkyy JavaScript-kieli, koska halusin kokeilla sitä.

Poikani tykästyi peliin. Hän kuunteli alkuun pari ohjetta ja pelasi ensimmäiset 12 kenttää ihan itsekseen. Muutamassa kohdassa ohjasin häntä, kuten muuttujien tai if-lohkojen tapauksessa.

Ensimmäisessä vaiheessa pelaajalle annetaan tavoitteet. Kun ne näkyvät selkeällä suomenkielellä, niin peruskoululainen ymmärtää mitä pitää tehdä. ”Älä koske piikkeihin. Kerää jalokivet. Älä näyttäydy jätille.”

Toisessa vaiheessa pelaaja ratkaisee kentän. Käytännössä poikani klikkaili move-komentoja ruudun keskeltä ja muokkasi niitä tarvittaessa. Tässä kentässä niitä ei tarvitse muokata, mutta joissain kentissä pitää asettaa hyökkäykselle kohde tai koordinaatit liikkumiselle.

Lopuksi ajetaan kenttä. Aikuinen ohjelmoija haluaa ensin suorittaa kentän ja uskaltaa vasta sitten napsauttaa ”Valmis”. Lapsi napsauttaa suoraan valmis.

Ongelma nouse eteen, kun suomenkielinen lokalisointi loppui. Code Combat on jaettu erilaisiin vaiheisiin: linna, metsä jne. Linna on lokalisoitu, se tarkoittaa ilmaisversiossa 12 kenttää. Sen jälkeen seikkailija pääsee metsään, missä tehtävänannot muuttuvat englanninkielisiksi. Huomasin poikani kiinnostuksen tyrehtyvän kielen vaihtuessa.

Poikani ymmärtää englannin alkeita, muttei siinä määrin, mitä pelin pelaaminen vaatisi. Jos pelin kaikki ilmaiset kentät saisi lokalisoitua, hän varmaan jaksaisi rakentaa pieniä ohjelmia pitkään.

Code combat on hyvä avaus ohjelmoinnin maailmaan. Pelillinen maailma tarjoaa timantteja kentän ratkaisemisesta ja erilaisia bonuksia, jos kentän ratkaisee siististi. Tällaisilla ratkaisuilla saa nuoren ohjelmoinnin pariin.

Advertisements

Single Post Navigation

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: